Bergens Tidende (18.03.15)
Elektronisk damp truer
Jeg frykter at det vi har oppnådd av røykfrie miljøer gjennom 30 år nå kan bli ødelagt.
Per Lund-Johansen, Professor emeritus ved UiB og tidligere seksjonsoverlege på hjerteavdeling
Det har aldri vært færre dagligrøykere i Norge enn det er nå. Sammen med nedgangen i dagligrøyking har vi sett en økning i levealderen, og en betydelig nedgang i dødeligheten av hjertesykdom, og også av lungekreft blant menn. Nedgangen i dagligrøyking er en viktig årsak. I tillegg har ikke-røykere fått en betydelig bedre hverdag - med røykfrihet i det offentlige rom, i transportmidler, på hoteller og i restauranter og nå også på holdeplasser.
Men nå dukker det opp en trussel som ikke eksisterte helt frem til 2003 - da en kineser oppfant den moderne elektroniske sigaretten (e-sig). Denne finnes nå i mange forskjellige utgaver, uten eller med nikotin. Hittil har bruken i Norge vært beskjeden, men den er på rask fremmarsj. I D2 13.2. kan vi se at brukerne har fått sin egen interesseorganisasjon - Norsk Dampselskap. Og i D2 får e-sig rosende omtale fra mange hold.
Her i Norge skjedde det noe utrolig da Røykeloven skulle revideres. Til tross for at Helse- og omsorgsdepartementet ønsket at e-sig skulle omfattes av Tobakksloven av 2013, falt e-sig ut av høringsnotatet ved en «inkurie». Så hittil har det vært opp til eieren av lokalet å avgjøre om damping på e-sig skal tillates eller forbys.
Fordi e-sig sannsynligvis er mindre skadelige enn vanlige sigaretter, hevdes det at mange liv kan spares ved overgang til e-sig. Men fordi e-sig kun har vært brukt i noen særlig utstrekning i få år, finnes det ingen langtidsstudier som kan bekrefte dette, og det vil ta minst fem til ti år, kanskje lenger, før vi får vite dette. Da sigarettrøykingen ble vanlig etter siste verdenskrig, tok det lang tid før helseskadene ble oppdaget. De første tegn på lungekreft ble hardnakket benektet - ikke minst av tobakksindustrien. Mange av oss husker da sjefene for de største tobakkskonsern stilte til høring i kongressen i USA og med hånden på hjerte uttalte: «I do not believe that smoking causes cancer». Løgnen kom til å koste dyrt.
Hittil har e-sig vært mest utbredt i USA, og US Food and Drug Administration arbeider med strengere lov for salg og bruk av e-sig. Særlig frykter man at e-sig skal bli «the gateway to addiction». En lederartikkel i The Lancet fremholder at det haster med å hindre at unge får kjøpe og bruke e-sig. Også WHO og American Heart Association har ved flere anledninger påpekt dette. Det er stor bekymring knyttet til at e-sig vil føre til normalisering av vanlig sigarettrøyking.
E-sig er blitt en sterkt voksende virksomhet for tobakksindustrien. Det forventes at det globale salg vil overstige 78 milliarder kroner i 2017. Vi kan forvente sterk lobbyvirksomhet fra tobakksindustrien med fokus på hvor bra produktet er for tobakksrøykere som vil slutte, og på nytelsen av dette nye produkt med enorm smaksrikdom og elegante damprør. Lederen for Stortingets Helse og omsorgskomité, Kari Kjønås Kjos (Frp), ønsker å oppheve forbudet mot salg av nikotinholdige e-sig i Norge, og vurderingen av fremtiden for e-sig i Norge skal snart ut på høring.
Skal det bli en menneskerett å kunne dampe på forskjellige urter med eller uten nikotin hvor man måtte ønske? Blir det først tillatt, vet jeg at senere å forby det, utløser de personlige følelser som vi har opplevd blant røykere. Og vi som har kunnet glede oss over mange år i røykfritt miljø kan neppe forvente at folkeskikk blant dampere vil redde oss fra en ny kilde til forurensning.
http://www.bt.no/meninger/debatt/Elektronisk-damp-truer-3322866.html
--------------------------
Se også:
http://www.roykfritt.no/E-sigaretter.html
http://www.roykfritt.no/E-sig._tillegg.html
http://www.roykfritt.no/E_-sig._Tåke.html